Sådan kan du undgå ømhed i hælen

Sådan kan du undgå ømhed i hælen

Rigtig mange danskere vil gerne motionere, og vi er rigtig gode til det i Danmark. Mange oplever desværre også ømhed og uro i kroppen, når man starter op med sin træning. Dette kan skyldes det forkerte udstyr eller en al for hård opstart. Man kan hurtigt komme til at overbelaste sin krop, hvis man ikke

Rigtig mange danskere vil gerne motionere, og vi er rigtig gode til det i Danmark. Mange oplever desværre også ømhed og uro i kroppen, når man starter op med sin træning. Dette kan skyldes det forkerte udstyr eller en al for hård opstart. Man kan hurtigt komme til at overbelaste sin krop, hvis man ikke har dyrket motion længe, og derfor skal man passe på i opstartsfasen. Det er dog ikke kun i opstartsfasen, at skader kan opstå. Som træningen kommer i gang, så kan skader komme af forskellige grunde. Man bør være opmærksom på, om man har det rette udstyr til at udføre den træning, som man laver. Ved løb er det vigtigt at have gode løbesko, da det at træde forkert kan forsage skader. Mange oplever ømme hæle, og dette kan ofte skyldes hælspore.

Ømhed skyldes ofte hælspore

Hvis man oplever ømhed i hælen, så kan dette ofte skyldes hælspore. Hælspore er en betændelsestilstand, som kan være meget svær at komme af med igen. Man vil opleve stærke smerter i hælen, og smerterne vil ofte være der om morgenen, hvor man netop er stået ud fra sengen. Hælspore kan komme af overbelastning eller løb i sko, som ikke passer til dine fødder. Når du ikke får et naturligt træd i dit løb, så kan dette gå ind og belaste hælen, og dette kan skabe en betændelsestilstand. Den rette behandling af hælspore kan være øvelser, som kan styrke dine løbemønstre. Derudover kan smertestillende være nødvendigt, men dette bør afstemmes med din læge eller fysioterapeut.

Pas godt på dine fødder

Motion og løb er sundt, men man skal altid passe på sig selv. Det er vigtigt, at man ikke presser sig selv mere, end hvad kroppen kan holde til, og man bør sørge for at have udstyr, som passer godt på kroppen. Ved løb er løbeskoene det allervigtigste, og skoene sørger for at dine fødder har det godt under løbeturen. Hvis man ikke passer godt på sine fødder, så passer man heller ikke godt på resten af kroppen. De stød som fødderne modtager under løb, modtager både knæ og ryg længere oppe i kroppen. Det er derfor meget vigtigt, at man har gode løbesko, og hvis man døjer med småskavanker, så kan såler og indlæg i skoene være en god idé.

Forebyg hælspore med det rette udstyr

Ønsker du at forebygge hælspore, så er det en god idé at sikre, at du har nogle løbesko, som passer til dine fødder. Vil du forebygge yderligere, så kan det være en mulighed at købe specielle hælindlæg eller såler, som kan hjælpe dig til at træde lige, når du løber. Samtidig kan det være en idé at undgå at løbe på hårde underlag, da dette også kan medvirke til at belaste din hæl. Der kan være forskellige forhold, som gør, at man får hælspore, og derfor kan det være svært at vide, hvorfor man selv bliver ramt. Man bør derfor forsøge at tage forskellige forbehold, så man kan finde ud af, hvad der virker.

redaktionen
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel